Zorg, maar dan anders!

"Ontspullen" is loslaten.

Ouder worden is een normaal proces. Je komt in een andere levensfase wat gepaard kan gaan met beperkingen en veranderingen. Veranderingen waarin het evenwicht in het leven verstoord  wordt door bijvoorbeeld wegvallen van je partner, mobiliteit, ziekte of een verhuizing. Daarnaast stimuleert De overheid senioren langer zelfstandig te blijven wonen. Hierbij benadrukken ze de zelfredzaamheid van ouderen. Ook dit brengt de nodige uitdagingen en spanningsvelden met zich mee. Denk aan het bijhouden van de administratie, “ontspullen” in huis, het organiseren van activiteiten en het regelen van zorg of een verhuizing. 

Hoe fijn is het als een vertrouwd persoon praktisch advies en ondersteuning biedt om orde en structuur te brengen. Weer grip krijgen op je spullen en administratie waarbij je zelf de regie blijft houden. Boost organizing biedt je letterlijk een helpende hand voor meer energie, rust en overzicht. 

Boost organizing kan je o.a. helpen met de volgende diensten:

Organiseer je woning

  • Samen opruimen van spullen overleden partner,
  • ongebruikte kamers leeg maken voor kleinkind of inwonende hulp,
  • begeleiding bij "ontspullen".

Grip op je administratie

  • Het ordenen en bijhouden van de administratie (bij wegvallen van partner),
  • wensen rond je uitvaart of je inboedel vast leggen.

Advies en begeleiding bij verhuizen

  • Als verhuiscoach begeleiden bij een zorgeloze verhuizing naar een andere (kleinere) woning.
  • het verkoopklaar maken van je woning.

Ontspullen op latere leeftijd

In de loop der tijd verzamelen we meestal heel wat spullen.  Servies, beeldjes, boeken, foto’s en noem het allemaal maar op.
We bewaren veel omdat er herinneringen verbonden zijn aan voorwerpen. En dat maakt het meteen zo lastig om af en toe schoon schip te maken. Ondertussen gaat het leven verder. Totdat je ouder wordt, dan komen de vragen! Want hoe gaat het straks met je inboedel als jij er niet meer bent? En welke spullen moeten weg als je kleiner gaat wonen en het huis waarin je jaren je leven hebt geleid, achterlaat? Hoe ga je dat selectieproces aan, als blijkt dat je er zelf niet uitkomt?

Ik krijg regelmatig de vraag van senioren om te helpen met  opruimen en het selecteren van spullen. Omdat het door lichamelijke ongemakken niet meer lukt het allemaal zelf te doen. Of doordat er aan spullen emoties kleven die het lastig maken om hier afstand van te doen. Het inschakelen van een professional organizer helpt dan, doordat ze onpartijdig naar je huisraad kijkt en helpt te beslissen over wat blijft en wat niet. Ook is een Professional Organizer regelmatig de stok achter de deur. Want als je samen afspraken maakt over het opruimproces, dán moet je wel beslissingen nemen en aan de slag.

Waarom zou je als senior ontspullen?

  • Omdat je als senior naar een kleinere aangepaste seniorenflat, aanleunwoning, verzorgingstehuis gaat verhuizen omwille van veiligheid en gezondheid. 
  • Omdat je kleiner gaat wonen omdat de kinderen al heel lang het huis uit zijn en/of het huis te duur is geworden en je niet langer een eensgezinswoning bezet wilt houden.
  • Omdat je als senior te veel spullen hebt verzameld gedurende je leven.
  • Omdat je graag wilt minimaliseren, ontspullen, ontbezitten en ontrommelen net als niet-senioren. Je wilt je ontdoen van ballast en alleen behouden wat echt belangrijk is.
  • Omdat je later gedoe wilt voorkomen. Zodat later geen verwarring bestaat bij het verdelen van de nalatenschap.

Wil jij nog jaren genieten in een huis waarin je prettig leeft? Wacht dan niet langer af en begin met ontspullen. Want een opgeruimd huis is goud waard!

Hier alvast een paar tips: 

Tip 1: Ben je in het bezit van antiek en vermoed je dat deze lang gekoesterde spullen waarde hebben? Wil je het antiek niet zelf houden of aan iemand anders geven? Breng het dan in bij een veiling- of inkoophuis. Deze experts kunnen antiek op waarde schatten. Een professional organizer weet waar de beste veiling- of inkoophuizen in jouw regio te vinden zijn

Tip 2: Heb je kinderen waarvoor je veel spullen uit de kindertijd bewaard hebt? Die prachtige pop, Lego, schoolschriften of kindertekeningen? Maar willen je kinderen het zelf niet hebben? Accepteer hun mening dan. Jij kunt niet je hele leven de spullen opslaan van kinderen die nu zelf volwassen zijn.

Tip 3: Had je vroeger een hobby die nog steeds veel ruimte in beslag neemt? Hoe pijnlijk ook: bedenk of je nog in staat bent wat met je hobbyspullen te doen. Als je vingers of ogen klein frutselwerk niet meer aankunnen, dan geeft het misschien wel ‘rust’ om afstand te doen van je hobby-materialen.  Dus waarom zou je er niet iemand anders blij mee maken? Denk bijvoorbeeld eens aan een locatie voor dagbesteding; zij zijn er waarschijnlijk erg blij mee!

Tip 4: Heb je veel boeken verslonden maar moet je, doordat je kleiner gaat wonen, het doen met een kleinere boekenkast? Maak dan bij het selecteren van de boeken die je houdt, gebruik van deze truc: Bewaar alleen de boeken die jijzelf als topper aan iemand te leen zou aanbieden als deze persoon vraagt: welk boek zal ik meenemen op vakantie? 

Wij zagen voor de verhuizing met name tegen het opruimen en wegdoen op. Meriam heeft ons enorm goed geholpen met een duidelijk plan om kamer voor kamer aan te pakken. Uiteindelijk heeft ze de hele verhuizing geregeld, adreswijzigingen, aansluitingen en alles wat nodig was. We zijn heel blij dat wij met haar in zee gegaan zijn.

– Familie Van de Reek, Eindhoven

Klaar om aan de slag te gaan?

Vraag vrijblijvend om informatie!

  • 06-45194505
  • info@boostorganizing.nl
  • Helmond